.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

ضدافسردگی جدید به بازار می آید

 سازمان غذا و داروی آمریکا اخیرا کپسول‌های آهسته‌رهش لومیلناسیپران (levomilnacipran) با نام تجاری فتزیما (Fetzima) را مورد تایید قرار داده است. فتزیما، یک مهارکننده بازجذب سروتونین و نوراپی‌نفرین است که برای درمان اختلال افسردگی اساسی در بزرگسالان تجویز می‌شود.

اختلال افسردگی اساسی، اختلالی ناتوان‌کننده است که با احساس ناراحتی و علایم دیگری مانند اختلال در توانایی فرد برای انجام فعالیت‌های روزانه، خواب، مطالعه، خوردن و لذت از فعالیت‌های مورد علاقه همراه است. تنها در کشور آمریکا 16 میلیون نفر به اختلال افسردگی اساسی مبتلا هستند. در یک مطالعه فاز 3 با استفاده از دارونما که روی بزرگسالان مبتلا به اختلال افسردگی اساسی انجام شده است، بهبود بالینی علایم افسردگی در مصرف‌کنندگان هر3 دوز 40 ، 80 و 120 میلی‌گرمی ‌در روز فتزیما در مقایسه با دریافت‌کنندگان دارونما معنادار بود. به گفته «هووارد سولومون»، سرپرست مطالعه، از آنجا که پاسخ‌دهی افراد نسبت به داروهای مختلف متفاوت است، باید طیف وسیعی از داروها برای درمان افسردگی اساسی در بازار مصرف موجود باشد. فتزیما، گزینه درمانی جدیدی است که به میلیون‌ها بیمار افسردگی اساسی کمک خواهد کرد. شایع‌ترین عارضه گزارش‌شده در مصرف‌کنندگان فتزیما در این مطالعه عبارت بودند از تهوع، یبوست، هایپرهیدروز، افزایش ضربان قلب، تپش قلب و استفراغ. انتظار می‌رود این دارو در 3 ماهه چهارم سال 2013 میلادی وارد بازار شود. اثربخشی آن در بزرگسالان مبتلا به اختلال افسردگی اساسی، در 3 مطالعه دوسوکور فاز 3 با دارونما مقایسه شد. بیش از 1600 بیمار بزرگسال روزانه 80،40 یا 120 میلی‌گرم فتزیما یا دارونما دریافت کردند. در هر 3 مطالعه بهبود بالینی مصرف‌کنندگان هر یک از 3 دوز ذکر شده فتزیما در مقایسه با دارونما معنی‌دار بود. ارتقای عملکرد فرد در فعالیت‌های روزانه نیز در مطالعات مذکور مورد بررسی قرار گرفت.
دوز پیشنهادی برای مصرف‌کنندگان فتزیما، 40 تا 120 میلی‌گرم فتزیما در روز است. این دارو را می‌توان همراه غذا یا با فاصله از آن مصرف کرد. مکانیسم اثر دقیق آن مشخص نیست اما چنین به نظر می‌رسد با مهار بازجذب سروتونین و نوراپی‌نفرین توسط ناقلان آن اثر می‌کند. مطالعه بالینی به نفع اثر اختصاصی فتزیما در مهار بازجذب سروتونین و نوراپی‌نفرین وجود ندارد. بار اقتصادی افسردگی در آمریکا سالانه 44 بیلیون دلار تخمین زده شده است. به گزارش سازمان جهانی بهداشت، در سال 2020 میلادی افسردگی دومین علت ناتوانی در دنیا خواهد بود.

منبع: هفته نامه سپید، دکتر شیرین میرزازاده

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد