.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

تولید اولین داروی خوراکی ام اس

معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو در مراسم افتتاح رسمی نخستین خط تولید داروی خوراکی ام اس با عنوان «فینگولید» در شرکت داروسازی اسوه، گفت: سرانه مصرف داروی هر ایرانی 70 هزار تومان است در حالی که 3 برابر هزینه داروهای ایرانی به عنوان یارانه برای داروهای خارجی صرف می شود و سرانه داروهای گران گاهی تا 70 میلیون تومان هم در سال افزایش می یابد.
    رسول دیناروند اظهار کرد: فرآیند تولید داروی «فینگولید» از هشت سال گذشته آغاز شده بود و کارهای فرمولاسیون و سبک آن در وزارت بهداشت ادامه داشت. خوشبختانه مواد اولیه این دارو در داخل کشور ساخته شده و از دو سال پیش نیز مرحله مطالعات بالینی این داروی ایرانی صورت پذیرفت و پروتکل آن تصویب شد که نتایج، نشان از موفقیت این دارو است. وی با اشاره به تصدیق کارشناسان و متخصصان علوم اعصاب و بیماری های ام اس از جمله دکتر پاکدامن و دکتر صحراییان در زمینه داروی خوراکی «فینگولید»، افزود: اثربخشی «فینگولید» رضایت بخش بوده که عوارضی نشان نداده و این دارو دروازه جدیدی برای درمان بیماران ام اس است. دیناروند با اشاره به 63 هزار بیمار ام اس در ایران عنوان کرد: بسیاری از این بیماران داروهای تزریقی دریافت می کنند که حداقل نیمی از آنها می توانند از داروی «فینگولید» که عوارض کمتری دارد، بهره مند شوند.
    رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه «فینگولید» در حال حاضر در داروخانه های منتخب وجود دارد و تحت پوشش 90 درصدی بیمه قرار دارد، گفت: نگرانی از بابت دسترسی این دارو وجود ندارد و با تایید گفته های شرکت سازنده چند هزار از این دارو تولید شده که در اختیار بیماران قرار می گیرد.
    وی با اشاره به صرف ارز مورد نیاز برای واردات داروهای بیماران خاص گفت: اگر 63 هزار بیمار ام اس در کشور از داروهای وارداتی استفاده می کردند حدود 500 میلیون دلار ارز باید هزینه می شد که با تولید این داروی خوراکی، صرفه جویی 500 میلیون دلاری در واردات داروی ام اس صورت می گیرد. رییس سازمان غذا و دارو گفت: در حال حاضر 3 برابر هزینه های داروهای ایرانی به عنوان یارانه برای داروهای خارجی اختصاص می یابد و ما نگران بیمارانی هستیم که مجبورند داروهای گران قیمت مصرف کنند. وی ادامه داد: با نوید به بیماران ام اس مبنی بر ورود نسل جدید داروهای خوراکی که همزمان با روش های جدید درمان نیز صورت می پذیرد، عنوان کرد: این داروهای جدید و روش های درمانی می تواند حق انتخاب بیمار و پزشک را افزایش دهد.
    محمد عبده زاده، مدیرعامل شرکت داروسازی اسوه نیز در مراسم افتتاح خط تولید نخستین داروی خوراکی ام اس با تشریح فعالیت ها و تاریخ تاسیس شرکت داروسازی اسوه گفت: خوشبختانه داروی «فینگولید» تحت پوشش 90 درصدی بیمه است و کمتر از 17 درصد قیمت مشابه داروی خارجی خود برای بیمار هزینه دارد و این دارو نخستین داروی ژنریک خوراکی ایران نیز به حساب می آید.
    

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد