.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

ام اس و راه های پیشگیری از آن

ام اس بیماری است که 150 سال پیش شناخته شد. این اختلال مربوط به سیستم اعصاب مرکزی است و نوعی بیماری التهابی است که ماده سفید مغز و نخاع را درگیر می کند.
    در سال های اخیر دیده شده که ماده خاکستری نیز در ابتلابه این اختلال موثر است.
    هنوز دلیل خاصی برای ابتلابه این بیماری شناخته نشده است، اما برخی ویروس ها، با موقعیت جغرافیایی که افراد در آن زندگی می کنند، و سبک زندگی و کم شدن فعالیت بدنی ارتباط دارد.
    ام اس در شمال اروپا، آمریکای شمالی، استرالیا، آمریکای جنوبی و برخی نواحی شمال آفریقا شایع است و شیوع این بیماری در کشورهای آسیای شرقی مانند چین و ژاپن کمتر از سایر نقاط جهان است.
    برخی شواهد حاکی از کمبود ویتامین D در مبتلایان است. همچنین این اختلال با سبک زندگی شهرنشینی ارتباط دارد، چرا که موجب کم شدن تحرک می شود.
    استرس در بروز این بیماری نقش دارد به طوری که ام اس در جوانانی که سال های اولیه ازدواج را پشت سر می گذارند یا در سال اول ورود به دانشگاه هستند، دیده شده است.
    همچنین ژنتیک می تواند در ابتلابه این اختلال موثر باشد، مطالعات نشان می دهد در برخی خانواده ها ام اس شایع تر از بقیه است. این موضوع نشان می دهد اگر در خانواده ای یک نفر دچار این بیماری باشد، امکان ابتلای سایر افراد نیز وجود دارد.
    برخی معتقدند ژنتیک و عوامل محیطی در ابتلابه ام اس موثر است. باید گفت ژن خاص این بیماری در صورتی که در شرایط محیطی خاص قرار گیرد، می تواند تظاهر پیدا کند.
    درمان های موجود بر سیر بیماری تاثیر می گذارد اما در حال حاضر درمان قطعی برای این اختلال وجود ندارد. داروهایی که تجویز می شود، 35 تا 60 درصد موثر هستند.
    درمان های توانبخشی نیز موجب رفع اشکالات حرکتی و گفتاری مبتلایان می شود.
    شیوع بیماری ام اس در جهان به 3 دسته بالا، متوسط و پائین تقسیم می شود: کانادا یکی از کشورهایی است که شیوع بیماری در آن بالااست، جنوب اروپا و بخش هایی از خاورمیانه نیز از نظر شیوع وضعیت متوسط دارند و این اختلال در چین و ژاپن کمتر شایع است.
    بنا بر تحقیقات انجام شده شیوع ام اس در پنج سال اخیر در ایران روبه افزایش است به طوری که از هر 100هزار نفر 100 نفر به این اختلال مبتلاهستند.
    همچنین آمارها نشان می دهد در تهران از هر 100 هزار نفر 70 نفر ام اس دارند. در حال حاضر بالاترین شیوع این اختلال در آسیا و اقیانوسیه مربوط به شهر اصفهان است.
    محققان می گویند خود مراقبتی در همه بیماری ها با روش صحیح زندگی امکان پذیر است، اما زندگی آپارتمان نشینی موجب کاهش فعالیت های فیزیکی و محرومیت از آفتاب شده است چنانچه آفتاب از پشت شیشه بتابد، برای تامین ویتامین D ارزشی ندارد، در حالی که ویتامین D نقش مهمی در جلوگیری از این اختلال دارد.
    مصرف غذاهای خانگی، ورزش و در معرض نور آفتاب بودن یا تامین ویتامین D از طریق دارو در کاهش ابتلابه این اختلال موثر است. همچنین گنجاندن میوه، سبزیجات تازه، لبنیات کم چرب و چربی های کمتر اشباع شده در پیشگیری از این بیماری بسیار موثرند.
        
   منبع : کیهان، ش 20778 تاریخ 30/2/93، صفحه 6 (دانش و پژوهش)  

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد