.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

درمان با "سلول‌های بنیادی" ناتوانی فرد را به تأخیر می‌ اندازد

به گفته دانشیار دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد، تا کنون درمان‌های زیادی از جمله درمان‌های ضدالتهابی متنوع و جراحی‌ها در رابطه با بیماری استئوآرتریت وجود داشته، اما هیچ‌ یک درمان صددرصد نیست. عمر مفید پروتزها، حداکثر 15سال است

به گزارش نامه نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، ژاله شریعتی فوق‌تخصص روماتولوژی درباره بیماری استئوآرتریت، اظهار کرد: حتی جراحی‌هایی که منجر به تعویض مفصل می‌شوند، بدلیل این که عمر مفید پروتزها، 10 تا حداکثر 15سال است، درمان صددرصدی نبوده‌اند.

همه افراد بعد از سن 45 سالگی به استئوآرتریت مبتلا می‌شوند
وی با بیان این که «استئوآرتریت یک بیماری شایع مفصلی است و در پی تغییر سبک زندگی، همه افراد بعد از سن 45 تا 50سالگی به این بیماری مبتلا می‌شوند»، به طرح "بررسی تأثیر سلول‌های بنیادی و پی‌آرپی(پلاسمای غنی شده از پلاکت) در درمان بیماران استئوآرتریت" اشاره کرد و گفت: این طرح دو سال پیش از سد کمیته علمی و اخلاقی عبور کرد و وارد مرحله تحقیق شد.

درمان با سلول‌های بنیادی ناتوانی فرد را به تأخیر می‌اندازد
وی گفت: درمان بیماری استئوآرتریت با استفاده از سلول‌های بنیادی، درمانی است که از سال 2000، در تمام دنیا روی آن کار شده و ما نیز برآن شدیم با اجرای این طرح در دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد و پژوهشکده بوعلی، به درمان بیماری کمک کنیم و باری را از دوش خانواده‌ها و کشور برداریم و به این ترتیب ناتوانی فرد را به تأخیر بیندازیم.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: این بیماری از نظر سیستم اسکلتی و عضلانی، بیمار را از نظر فیزیکی علیل می‌کند که منجر به کاهش راندمان کاری و انعکاس منفی آن در زندگی فردی و اجتماعی او می‌شود و از نظر بهداشتی و اقتصادی، باری را به جامعه و خانواده تحمیل می‌کند.

وی افزود: در این درمان کاربردی و بنیادی که درمانی علامتی نیست و درمان علت است، سلول تخریب شده را بازسازی می‌کنیم و به این ترتیب از "بافت چربی شکم" بیماران به میزان ۱۰۰ تا ۱۵۰ گرم در اتاق عمل نمونه‌برداری و بلافاصله نمونه‌ها به پژوهشکده بوعلی منتقل می‌شود و در آنجا پس از استخراج سلول‌های بنیادی و آماده‌سازی، سلول‌های بنیادی به بیماران تزریق می‌شود.

سلول‌های بنیادی جایگزین سلول‌های آسیب دیده
به گفته شریعتی، تزریق‌ها را می‌توان یک تا ۴ بار انجام داد و زمان این تزریق‌ها هر دو هفته یکبار، ماهی یکبار و یا هر ۳ ماه یکبار است که بسته به شرایط هر بیمار، بطورجداگانه تصمیم‌گیری می‌شود. در این روش درمانی، سلول‌های بنیادی جایگزین سلول‌های آسیب دیده می‌شوند و همان عملکرد سلول‌های اولیه را خواهند داشت.

مجری این طرح با اشاره به این که «60بیمار در چهار گروه 15نفری مورد درمان و بررسی قرار گرفتند»، گفت: باید در انتخاب بیمار دقت زیادی کنیم و به همین دلیل بیمارانی را انتخاب کردیم که کاندیدای خوبی باشند و از این رو بین سن 45 تا 70ساله بودند، سابقه التهاب و بیماری زمینه‌ای دیگر نداشتند و در مراحل اولیه آرتروز نبودند _که با استراحت و مصرف برخی مسکن‌ها احتمال بهبودی‌شان زیاد بود_ و حتی آنهایی که آرتروز پیشرفته داشتند نیز انتخاب نشدند که امیدواهی نداشته باشند و تنها کسانی که آتروز درجه دو و سه داشتند، انتخاب شدند.

شریعتی همچنین از پیگیری طرح دیگری خبر داد که در آن، برای درمان کودکانی که دچار ضایعات مغزی شده‌اند، از سلول‌های بنیادی از مغزاستخوان استفاده می‌شود.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد