.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

باکتری های دوست داشتنی

این روزها بازار محصولات لبنی حاوی پروبیوتیک حسابی داغ است. پروبیوتیک ها فراورده های لبنی جدیدی هستند که باکتری های مفید بدن را تامین می کنند. اگر نگاهی به برچسب ماست های پروبیوتیک بیندازید عبارت آشنای «باکتری های مفید روده» می بینید که هر مشتری را وسوسه می کند یک بار از این ماست ها امتحان کند. 


    اگر فکر می کنید، هیچ باکتری در بدن شما زندگی نمی کند، باید به شما بگوییم سخت در اشتباه هستید. بدن انسان یک اکوسیستم طبیعی برای رشد باکتری های مفید است.
    در حالی که برخی از باکتری ها ما را مریض می کنند گروهی دیگر به تجزیه مواد مغذی در بدن کمک کرده و سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه با دشمنان آموزش می دهند. اهمیت وجود میکروب های مفید بدن این سوال را در ذهن ایجاد می کند که آیا این امکان وجود دارد باکتری های روده دست یاری به سوی سلول های بدن دراز کنند؟یا اینکه خوردن ماست های پروبیوتیک واقعاً برای سلامتی مفید است؟ 


     ماست های پروبیوتیک به عنوان یکی از مکمل های زیستی، مواد غذایی مورد نیاز باکتری های دوست بدن را تامین می کنند. مطالعات نشان داده باکتری های مفید روده در بیماران مبتلابه پارکینسون، آلزایمر، دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی و عروقی متفاوت از افراد سالم است


     این میکروارگانیزم ها نقش مهمی در تنظیم پاسخ سیستم ایمنی بدن بازی می کنند و احتمال ابتلابه بیماری های خودایمنی مانند ام اس، بیماری های التهابی روده، سندرم روده تحریک پذیر و آلرژی را کاهش می دهند. 


     همچنین مطالعات متعدد توسط دانشمندان سوئدی نشان می دهد نوزادانی که به روش سزارین متولد می شوند دارای سطوح پایین تری از باکتری های مفید روده هستند و این منجربه نبود تعادل شیمیایی در سیستم ایمنی بدن شده و آنها را مستعد ابتلابه آلرژی و اگزما می کند.
    باکتری های روده با تحریک تولید سروتونین و دوپامین موجب تنظیم فرآیندهای روانی و حالات ذهنی می شود اما تغییر تعادل بین باکتری های مفید و بیماری زا شیمی مغز را تغییر داده و افراد را مضطرب می کند.
    درک اینکه میکروب های زنده روده تاثیر شگرفی بر سلامتی می گذارند، ساده نیست. بررسی محققان آلمانی نشان می دهد مصرف لبنیات حاوی پروبیوتیک به طور متوسط علائم سرماخوردگی را از 9 روز به 7 روز کاهش می دهد. همچنین محققان می گویند: پروبیوتیک ها به کاهش وزن، فشار خون و کلسترول، بیماری های پوستی، عفونت های دستگاه ادراری، اضطراب و افسردگی کمک می کنند.
    
     
منبع: ایران، شماره 5821 به تاریخ 29/9/93،

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد